TILMELDING – Træf XXXI

Fødselsdag:7. august 1991
Favorit:
Hvor skyggen falder
ProfiltekstGæstebog ● Anmeldelser ● Køb
6/6
Grønne øjne
Grønne øjne består af 4 gysernoveller, som for mit vedkommende var og er yderst velegnede som godnathistorier. De 4 noveller indeholder alle sammen nogle ting, som går igen. Nogle af dem er blandt andet en gammel, sort, mystisk nøgle. En anden ting er en stor hund med grønne øjne, som strejfer rundt på kirkegården.
Bogen starter rigtig godt med en prolog, som fanger én efter et par linjers forløb med al den mystik, spænding og gys, som den lover. Og man kan kun sige ja til, at novellerne "Alene hjemme", "Et hestehoved foran", "Dumme dukke" og "Jokerklubbens bedste nummer" I høj grad lever op til dette løfte.

Det er en rigtig god bunke gys af bedste art, hvor man kan sidde i nervepirrende spænding og stadigvæk være ved at dø af grin, hvilket er ét af de træk, jeg er faldet pladask for, hvad angår Dennis Jürgensens bøger - at han formår at flette humor ind i gys på den helt rigtige måde. (*Ser drømmende ud i luften* - Burde læse den igen.)

Et lille tip: Godnathistorielæsning er sjovest som lydbøger.
6/6
Slyngelgudens valg
"Slyngelgudens valg", den første i serien af Løvindens datter omhandler Alianne, Alanna og Gergis datter, som har et brændende ønske om at blive spion ligesom sin far. En dag, da Alianne er ude at segle, bliver hun fanget af nogle sørøvere, som sælger hende som slave til hertugfamilien. Her bliver Aliannes ønske om at blive spion opfyldt med lidt hjælp fra slyngelguden, Kyprioth, og Alianne får også forbundsfælder i form af krager. Det er Aliannes opgave at holde hertugfamilien i live; ellers kan hun ikke vende hjem til sin familie. Det er de krav, Kyprioth stiller.

Selv kan jeg ikke lade være med at blive glad for mange af personerne, som optræder i serien. Da jeg for første gang hørte, at der var en serie, som hed "Løvindens datter", var jeg bange for, at den ville blive noget, som ville minde utroligt meget om serien om Alanna, hvilket ville være en stor skuffelse. Men jeg må sige, at jeg er imponeret af den forfatter. Hun skriver slyngelgudeskønt! Hun skriver bare fantastisk, og det kan ikke siges anderledes.

Jeg synes, at det er en af Tamora Pierces bedste serier, som omhandler personer fra Tortall, Kobberøerne, Tusaine og de andre kendte lande fra hendes univers. Spionlivets perspektiver, forsigtighed og klogskab har fascineret mig meget fra hendes bøger.
Som allerede skrevet, har Tamora en utrolig god skrivestil, som er meget fængende efter et par linjers forløb, hvor humoren helt klart er med til at gøre hendes bøger værd at læse. Derudover er handlingen spændende og eventyrlig og har præcis, hvad der skal til for en god fantasy.
Jeps, denne bog er fantastisk og resten af serien med! Så den kan bestemt anbefales.
6/6
Tunnelmanden
Introduktion til bogen:
Adelene bor i det trøstesløse Villa Gina med sin mor, der ifølge hende selv er en ”alkoholiseret bitch”. Adelenes mor bekymrer sig aldrig om, hvor hendes datter befinder sig, undtagen når det gælder om at tilfredsstille sine egne behov som fx. At få Adelene til at gå i kiosken for sig efter cigaretter og whisky, eller komme op til hende om morgnen med reparationsbajere.

Adelene prøver at holde sit liv udenfor skolen hemmeligt, men bliver alligevel mobbet af den populære Freja og hendes slæng fra klassen. Hun holder sig oftest for sig selv. Hendes liv ville have været fuldstændig uudholdeligt, hvis ikke det havde været for hendes kærlighed til bøger og fru Jespersen, en venlig, ældre dame, som Adelene køber ind for. På netop én af disse indkøbsture bliver Adelene udsat for en grov joke af 3 drenge, der jagter hende ind i en endnu ikke færdigbygget tunnel, hvor hun falder ned i et hul og ikke kan komme op. Drengene vil ikke hjælpe Adelene op, før hun giver dem de 200 kr., de kræver af hende.

Adelene opdager dog snart efter, at hun ikke er alene i tunnelen; Tunnelmanden er der også. Tunnelmanden har opdaget, hvor uretfærdigt Adelene bliver behandlet, og han ønsker at hjælpe. Det går op for Adelene, at Tunnelmandens definition på ”at hjælpe” er at eliminere hele den del af hendes omgangskreds, der er til gene for hende.
Kan Adelene nå at redde nogle af sine kammerater?
Snyder Tunnelmanden, eller er han til at stole på?
Hvem skal dø, og hvem skal ikke dø?

Vurdering:
”Tunnelmanden” er en grum gyser, der sætter ens moral på spidsen, idet man følger den rationelle, moralske hovedperson, som pludselig får muligheden for at gøre op med sin hæslige tilværelse. Ydermere er bogen spækket med den velkendte og altid underholdende Jürgensen-humor, der nu officielt er et særegent begreb, og den gør sig især gældende i uhyggelige, nervepirrende situationer, hvilket giver en bizar følelse af at være død af grin og skræk på én gang.

Bogen henvender sig primært til læsere fra 12 til 14 år, da det både er let at identificere sig med hovedpersonen, og sproget er meget ligetil, men kan sagtens læses, hvis man er uden for den målgruppe. Leder man efter god underholdning, et lille gys efterfulgt af en lidt tam slutning, er ”Tunnelmanden” værd at overveje. Ikke mindst, hvis man er en ægte Dennis Jürgensen-fan.

Som lydbog:
Lydbogen bliver indlæst af Torben Sekov, der i dag efterhånden har taget patent på Dennis Jürgensens bøger – og det bestemt ikke uden grund, da han formår at flette humor og gys sammen på den helt rigtige måde med sin behagelige stemme og skaber den helt rigtige stemning – både med de mange nuancer, han har i sin stemme og med sine skuespillerkompetencer, der giver karaktererne fylde og liv.
6/6
Flyskræk
Larry Ostrich lider af voldsom flyskræk, der stammer helt tilbage fra 2. Verdenskrig, hvor han var maskingeværsskytte. Piloten morede sig kosteligt ved at manøvrere flyet i så hurtige vendinger og hæsblæsende styrtdyk, at det gav Larry mentale mén.

Larry Ostrich skal besøge sin gamle soldaterkammerat, Brett Caudac, der er den selv samme pilot. Han er inviteret til middag, og de to gamle venner udveksler minder fra fortiden samt almindelige kammeratlige og godmodige vittigheder. Jacqueline, Bretts kone, går tidligt i seng, og Brett får nu lejlighed til at betro sin gamle ven, at han og hans kones forhold er kørt lidt af sporet; han beder derfor Larry, hvis hobby og "profession" er hypnotisør, om at hjælpe sig.
Larry ser nu sit snit til at hævne sig på sin gamle kammerat, som han beskylder for at have givet ham de mentale lidelser og mareridt, han har gennemgået siden 2. Verdenskrig, men planen mislykkes ...

Bogen er én af Dennis Jürgensens korteste bøger og kan med god grund derfor godt klassificeres som novelle. På kun 53 sider bliver læseren kastet ind i en god og underholdende fortælling fra start til slut, der - ikke overraskende - har en meget overraskende slutning. Derudover er bogen spækket med sort humor, som Dennis Jürgensen er så kendt for, der medfører, at man bliver fanget af de første par indledende linjer.
Bogen kategoriseres under genrerne psykologisk thriller eller krimi, da handlingen spiller meget på hovedpersonens indre kvaler og hævnlyst, der overskrider en hver tænkelig grænse, således, at jeg som læser, bliver både skræmt og underholdt på samme tid - ikke mindst af overraskelsesmomentet. "Flyskræk" er en tynd, men hyggelig bog at læse, og på sine få sider leverer den en fortælling, hvor hver linje indeholder et følelsesspektrum, der spænder fra næsten-død af grin til endnu-mere-død af skræk.

"Flyskræk" er en kort og spændende bog, der bestemt kan anbefales til alle, der vil have sig en nervepirrende læseoplevelse, der derudover kan give én et godt grin, og skulle det hænde, at du er flyskræk, så har du en værdig konkurrent i form af Larry Ostrich, men du lader ikke flyskrækken stige dig til hovedet, vel?
5/6
Gargoylens gåde
John-Henry, bogens hovedperson og Sherlock bliver sat til at løse en kriminologisk gåde for at finde ud af, hvem der er ude efter Rakaliris-Diamanten, som er stærkt bevogtet på kunstmuseet. Diamanten siges at være tilknyttet en forbandelse: En gargoyle vil dræbe den, som forsøger at stjæle grevens diamant. Og så er der jo piger, som kan give anledning til små problemer hist og pist, men de viser sig nu at blive meget nyttige alligevel. 4 hoveder tænker bedre end 2, som man siger – også selvom 2 af dem er erfarne gådeløsere. Det er en humoristisk krimi, som helt klart at værd at læse. Jeg ville selv bedømme den fra 10 år og opefter.

En rigtig god bog i bedste Sherlock Holmes-stil, hvor spændingen stiger gevaldigt og hvor noget overraskende afsløres til sidst.
Dennis Jürgensen har en fantastisk og humoristisk skrivestil, og han er lige opfindsom hver gang. Hvis du er til bøger, hvor unge er detektiver, er denne et must - ikke mindst på grund af forfatteren, som står bag.
5 stjerner - mindre kan ikke gøre det!
5/6
Kærlighed ved første hik
I kender den sikkert alle sammen - filmen af samme navn - den humoristiske klassiker om Anja og Viktors skæve kærlighedsintriger.

"Kærlighed ved første hik" er Dennis Jürgensens debutroman, som blev udgivet på Tellerups forlag i 1981. Den blot 92 siders omfangsrige bog omhandler Viktor, som ligesom alle andre på sin skole, er blevet ramt af den såkaldte Anja-epidemi. Den smukke Anja virker imidlertid uopnåelig, men situationen får en anden drejning til Torkilds nytårsfest, da Viktor (u)heldigvis får hikke. Mange glimrende, morsomme og ydmygende forslag bliver fremlagt, men til sidst er det Anjas trussel - eller tilbud, om man vil - om, at hun vil give Viktor et kys, hvis han hikker én gang til, der får bugt med hans hikke, selvom han netop i det øjeblik brændende ønsker, at et hik skal undslippe hans strube.
Kysset får Viktor dog alligevel, og herefter følger vi den nervøse, forvirrede Viktor og hans søde, smukke kærestes forehold, der byder på mange skøre begivenheder. Anja får en stor jagtedderkop i fødselsdagsgave, til hendes fars store morskab, og Viktors slikspisende, charmetrold af en lillebror, Esben, er altid umanerligt fræk i kæften og hjælper gerne generte Viktor i nød ved at købe "kadonger". Som i et hvert skrøbeligt forehold udsættes begge parter også for usikkerhed og jalousi, der bestemt er en prøvelse for Viktors selvtillid, men man må jo tage det sure med det søde.

Bogen er skrevet i et let sprog, der er meget tro mod Viktors personlighed og verdensopfattelse, og det afspejler i høj grad hans sarkastiske galgenhumor. Fra Viktors synsvinkel er det let at identificere sig med en teenagedreng i 16-årsalderen, og Dennis Jürgensens humoristiske fremstilling af denne mentalitet gør det bestemt til mere end blot en kedelig, klassisk ungdomsbog.

5/6
Den sorte rytter
Faren gik først i allersidste øjeblik op for Garion, og han kæmpede desperat for at stage sig ind til breden, men hans hastværk fik blot opløsningen af flåden til at gå endnu hurtigere. Til sidst stod han på en enlig træstamme og svingede armene som møllevinger for at holde balancen. Hans øjne gled hen over den sumpede bred i en desperat søgen efter hjælp. Lidt oppe ad skråningen bag de andre børn fik han øje på den velkendte mandsskikkelse på en sort hest. Manden var iført en mørk kappe, og hans brændende blik var ufravendt rettet mod Garion.

Den forældreløse dreng Garion bor på Faldors gård i sin tante Pols varetægt, hvor han vokser op - primært i følgeskab med sin tantes strenge, moderlige formaninger. Handlingen strækker sig ud over flere år, hvor man følger Garions barndom på gården, hvor han finder kammeratskab i to jævnaldrende drenge og en pige, og smeden Durnik bliver også et vigtigt led i drengen, Garions, opdragelse. En gammel, pussig historiefortæller besøger af og til gården, hvis selskab Garion sætter stor pris på. Han kalder ham Ulv, og Garions nysgerrighed er svær at tøjle, når Ulv endelig fortæller historier. Garion har en hemmelighed: Han ser med jævne mellemrum en sort rytter holde øje med ham, men det er kun ham, som ved det.
En dag, da Garion er omkring 14, overhører han en samtale mellem tante Pol og Ulv. Noget er blevet stjålet, og tante Pol, Ulv og Garion er nødt til at drage ud for at finde genstanden, uventet ledsaget af smeden Durnik. Selvom Garion må forlade alt, hvad han kender, kan han ikke lade være med at finde det hele spændende.

Dette er starten på en fantasy-klassiker, der indeholder både trolddom, kærlighed og politiske intriger, samt striden mellem det gode og det onde, hvor gudernes mangeårige strid bliver hovedpersonen særdeles vedkommende. Samtidig er det historien om, hvordan Garion går fra at være en ubekymret lille knægt, der ikke har andet for end at lave små drengestreger, når hans tante ikke ser det, til han bliver næsten voksen, hvor kærlighed kommer til at spille en større rolle, og hvor der bliver pålagt ham et ansvar, han bestemt ikke er villig til at tage.

Bogen starter med en længere prolog, som giver den habile læser et indblik i den overordnede handlings videre forløb, idet den fortæller myten om de syv guder, om juvelhjertet og om striden mellem guderne, der senere fulgte og om den vansirede guds fald til sidst. På den måde danner prologen et godt grundlag for historien, og selvom den kan være lidt tung at læse sig igennem, gør den resten af historien lettere at forstå.

"Den sorte rytter" er skrevet i et let, flydende sprog, som bærer umiskendeligt præg af David Eddings' tørre, sarkastiske humor, der rummer ligedele alvor og spøg. Middelalderuniverset understøttes af et sprog, som er lidt gammeldags, men stadig letlæseligt. Bogen kan læses af såvel voksne som unge i 13-årsalderen, og skal man have det hele udbytte af bogen, anbefales det at have "Den gamle troldmand" ved hånden, da første bind har en naturligt uafsluttet slutning og fortsættes ufortrødent i andet bind, hvilket skyldes, at forlaget Tellerup har splittet bogen i to, ligesom det er tilfældet med resten af bøgerne i serien. Fem bøger er blevet til ti. Forsiden viser drengen Garion og hans tante Polgara og den sorte rytter, hvilket giver en god indgang til historien.

Selv har jeg været underholdt hele vejen igennem den lidt for korte bog, hvor især Garions tætte forhold til sin tante Pol er et bærende element i bogen. Ligeledes er Ulv én af de mere interessante karakterer, idet hans identitet forbliver skjult for hovedpersonen, men for læserne får man visse hints. Fortællervinklen er primært bundet til Garion, men den alvidende fortæller titter ind af og til, hvilket får læseren til at føle sig som "én af de voksne", fordi man får del i viden, som Garion ikke må få. Denne bog er én af den slags bøger, hvor man absolut MÅ og SKAL have fortsættelsen i sin nære rækkevidde, for de åbne slutninger i hvert bind efterlader én med masser af spørgsmål og løse tråde. De politiske intriger, man med snilde og snedighed glider igennem, gør serien til mere end blot en børne- og ungdomsserie. Især de humoristisk kamuflerede sjofelheder på den gammeldags facon og samspillet mellem karaktererne kan appellere til den lidt ældre læser, men det bliver man "heldigvis" ikke udsat for i første bind.

Leder du efter en fantasy-klassiker med riddere, troldmænd, konger, dronninger og prinsesser, samt en god fortælling om kampen mellem det gode og det onde spækket med en tør, sarkastisk humor, der får én til at associere til en gammel mand og hans unge, skarptungede datter, så skal du prøve Belgarion-sagaen af David Eddings. Seriens direkte fortsættelse er en anden serie på ti bind kaldet Malloreon-sagaen, hvor omfanget af hver enkelt bog grangiveligt er det samme som den første serie, og er man først i gang, føles bøgerne alt for korte.

6
Harry potter
5